Od ponad 50 lat, Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych - CEBRON, przekształcone w 2011 roku w CEBRON - Spółdzielnia Pracy, prowadzi badania naukowe i realizacje konstruktorskie w zakresie adaptacji samochodów osobowych dla kierowców z niedowładem lub brakiem kończyn dolnych (także jednej z nich). Efektem pracy jest skonstruowanie dwóch unikalnych na polskim rynku urządzeń - SA oraz RGH II (7.04.2011 Instytut Transportu Samochodowego przyznał Certyfikat Zgodności dla tego urządzenia) i RGH III.
Urządzenie SA, montowane w samochodach z silnikiem benzynowym, skierowane dla osób z niedowładem lub brakiem lewej nogi lub dwóch nóg. Główną częścią mechanizmu SA jest siłownik podciśnieniowy, który automatycznie steruje pracą sprzęgła, powoduje jego wy-sprzęglenie (gdy kierowca dotyka dźwigni zmiany biegów) lub za-sprzęglenie (po zdjęciu ręki z dźwigni zmiany biegów i dodaniu gazu). Sterowanie sprzęgłem odbywa się również podczas ruszania, zmian biegów i zatrzymywania samochodu.
Urządzenia RGH II oraz RGH III, skierowane jest dla osób z niedowładem lub brakiem prawej nogi lub dwóch nóg. RGH to dźwignia sterująca umieszczona przy podłodze samochodu, w pobliżu dźwigni zmiany biegów. Połączona jest teleskopowo z pedałem hamulca - zakończona jest rękojeścią. Odpychanie dźwigni do przodu powoduje hamowanie auta, a przekręcanie rękojeści, prostopadle do osi obrotu w RGH II, równolegle w RGH III - przyśpieszanie samochodu.
Zapraszam na stronę internetową warszawskiej firmy CEBRON.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz